Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>
Odrzucenie oferty
O udzielenie zamówienia publicznego może się ubiegać każdy, kto spełnia warunki udziału wskazane w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia i SIWZ. Ograniczenie może wynikać z tego, że nie każdy może np. występować przed sądem. Inne ograniczenia mogą dotyczyć odpowiedniego doświadczenia (np. wykonania już wcześniej przez firmę kompleksowego remontu budynku użyteczności publicznej) lub dysponowania sprzętem albo osobami.
Jeśli wykonawcy nie spełniają wymogów wynikających z przepisów, powinni zostać wykluczeni. Jeśli natomiast problem dotyczy samej oferty, może zostać ona odrzucona. W takiej sytuacji oferta ani wykonawca, który ją złożył, nie są brani pod uwagę przy wyborze wykonawcy. Oczywiście zamawiający może popełnić błąd, ale są pewne możliwości pozwalające na naprawienie takich błędów.
Co się robi w trakcie przetargu?
Jeśli ktoś chce udzielić zamówienia publicznego, musi to najpierw odpowiednio ogłosić. Takie ogłoszenie składa się z wielu elementów, np. informacji o tym, czego dotyczy zamówienie, w jakim terminie musi być zrealizowane, na jakich zasadach i w jaki sposób będą sprawdzane kwalifikacje kandydatów. Jeśli ktoś jest zainteresowany zamówieniem, musi złożyć ofertę.
Jeśli wybór wykonawcy zależy od wysokości zaproponowanej ceny, to w ofercie (wzór zazwyczaj jest załącznikiem do ogłoszenia), wykonawca ma wskazać proponowaną cenę, a także załączyć wszystkie inne dokumenty wymagane przez ogłaszającego. Po upływie terminów na składanie ofert, są one komisyjnie otwierane. Czasami oferty wymagają pewnych wyjaśnień. Po ich udzieleniu (albo i nie), wybierana jest oferta najkorzystniejsza, a z osobą, która ją złożyła, zawierana jest umowa.
Jaka oferta wygrywa?
Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.
W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.