Czy taksówka się opłaca?
Ceny za przejazdy taksówką na pierwszy rzut oka wydają się być wręcz astronomiczne. Cena 500 zł za przejazd z Warszawy do Łodzi dla kogoś korzystającego z komunikacji miejskiej to suma nie do zaakceptowania, jednak ma ona swoje uzasadnienie.
Kwota przejazdu taksówki dalekobieżnej to nie tylko koszt paliwa dojazdu, ale i powrotu taksówki do miejscowości początkowej. W cenę wliczone są także opłaty amortyzacyjne (zwrot kosztów i napraw pojazdów), opłata dla kierowcy (jego pensja) oraz w przypadku większej firmy kwota, którą zarabia sama firma. Podliczając te koszty można dojść do wniosku, że taka cena jest mimo wszystko dość uczciwa, a w zamian zyskujemy wygodę podróży oraz przejazd prosto do celu.
Szybko i wygodnie
Szybko i wygodnie, to chyba jedne z ważniejszych czynników przy wyborze środka transportu. Można dywagować nad tematem i być może każdy dojdzie do własnych wniosków, jednak chciałbym się skupić nad jedną, konkretną metodą przemieszczania się. No może ściślej mówią usługi transportu osobowego, zwanego inaczej taksówką.
Ciężko wyobrazić sobie miasto, duże czy małe, bez taksówek. Wbrew pozorom to dość spora grupa ludzi korzysta z taksówek regularnie i nie chodzi mi tutaj o imprezowiczów, jednak ich tez można dorzucić do puli. Dużo ludzi biznesu lubi korzystać z taksówek na co dzień, dojeżdżają do klientów, do biura itp. Dla nich jest to najzwyczajniej wygodne i szybkie, o czym wspominałem na początku.
Zjawisko car-sharingu
Car-sharing jest to model biznesowy wypożyczalni samochodów, gdzie możliwe jest wypożyczanie samochodu na krótki czas, często z godziny na godzinę. Jest on atrakcyjny dla klientów, którzy tylko sporadycznie korzystają z pojazdu, a także dla tych, którzy chcieliby okazjonalnie mieć dostęp do samochodu innego typu. Organizacja wynajmu samochodów w tym modelu może być komercyjna, lub użytkownicy mogą być zorganizowani jako spółki, instytucje publiczne, spółdzielnie lub ugrupowania ad hoc.
Usługi car-sharingu są dostępne w ponad tysiącu miast w wielu krajach między innymi przez przedsiębiorstwa takie jak Autolib, City Car Club, Greenwheels, Stadtmobil, Zipcar czy CityBee. Tradycyjne wypożyczalnie samochodów wprowadziły własne usługi typu carsharing, w tym Hertz on Demand, Enterprise CarShare, Avis On Location, Uhal Car Share. Ponadto producenci samochodów również wprowadzili usługi typu carshare, w tym car2go Daimlera, DriveNow BMW i Quicar Volkswagena.
W grudniu 2012 roku było około 1,7 miliona użytkowników car-sharingu w 27 krajach, wliczając tak zwane usługi peer-to-peer, według badań Transportation Sustainability Research Center przy U.C. Berkeley. Spośród nich 800 000 użytkowników znajdowało się w Stanach Zjednoczonych. W listopadzie 2012 firma Zipcar miała 767 000 członków i oferowała 11 000 pojazdów na terenach Ameryki Północnej i europy, co czyni ją światowym liderem sieci car-sharingowej. Natomiast Car2go jest dostępne w 17 miastach na całym świecie z liczbą klientów równą 275 000 na styczeń 2013 roku.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Car-sharing